zaterdag 19 september 2015

Eigenlijk is het natuurlijk bij twijfel niet doen. Maar ja, wel die blouse gekocht terwijl ik twijfelde over de kleur. Al een hele tijd had ik textielverf in huis van Dylon dus dit was een mooie gelegenheid om dat eens te gebruiken. Verschillende jaren terug heb ik eens met zwarte verf van Dylon een vestje en een t-shirtje gedaan omdat het nogal vaal begon te worden en ik er toch wel erg aan gehecht was. Dit was erg mooi geworden. Dus hup, de pakjes open en aan de slag.







Deze textielverf kan lang niet alle stoffen aan. Bij katoen, linnen en viscose werkt het het beste.
Polyester/katoen- & polyester/viscose mengsels geven een lichter resultaat. Wol, zijde, polyester, acryl & nylon kan niet gedaan worden. Ook textiel zoals gordijnen met een vuil- en/of waterafstotende beschermlaag gaat niet lukken.
Maar goed, de blouse is van katoen dus geen probleem. Eerst moest de blouse gewoon gewassen worden, als dat klaar is, de blouse uit de wasmachine halen. Dan het hele pakje verf zo in de trommel. Over dat hoopje verf giet je het hele pakje zout. Dan de trommel met je hand even heen en weren zodat de verf en het zout door de gaatjes verdwijnt. De net gewassen blouse er in en dan wassen maar. Als de machine klaar is dan was je het nog een keer met wasmiddel. De blouse heb ik aan een hangertje buiten te drogen gehangen. Niet in de volle zon. Dan zit het werk er nog niet op want dan moet de wasmachine zelf natuurlijk nog schoon. Randjes en de trommel met chloor of bleek en weer draaien. Toen ik dacht dat de machine weer schoon was durfde ik het niet aan om daarna een witte was te draaien dus heb ik eerst nog een donkere was en een lading handdoeken gewassen.
Die 2 pakjes van Dylon kosten samen iets onder de 11 euro. De blouse is een mooie donkere blauw geworden. Nu ben ik blij met de kleur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten