zaterdag 16 mei 2015

Yoghurt: een alternatief voor in sausjes of om te gebruiken in ovenschotels. Toevallig las ik dit laatst ook in de Allerhande. Ik vervang al jaren crème fraiche of roomkaas door yoghurt.
De sausjes van Duyvis meng ik met yoghurt. Maar zelf sausjes maken met yoghurt is ook makkelijk.


In de sausjes die bij bijvoorbeeld Burrito's horen gebruik ik ook yoghurt. Heerlijk zacht van smaak zijn deze sausjes dan. En als je zelf wraps maakt dan past dit als sausje er prima bij:

je doet in een kommetje wat yoghurt en wat van deze mix erbij. Je kan zelf bepalen hoeveel. Meestal doe ik een paar keer met zo'n zakje (of ik bak het vlees er ook nog in).
En wat dacht je van yoghurt gebruiken in je ovenschotel. Vergeet dit dan niet te mixen met een ei (anders stolt het niet). Ook lekker met wat tomatensaus erdoor. Je kan denken aan een aubergine schotel volgens de normen van koolhydratenarm eten . 


Je bakt de aubergine (die je in plakjes hebt gesneden en waarop wat zout en olie zit) in een pan bruin. Daarna rul je het gehakt. Dit gehakt kruid je met Italiaanse kruiden, vervolgens doe je er tomatensap en stukjes bij (uit een potje). Je bewaart wat sap voor de saus. Vervolgens doe je dit in een ingevette ovenschotel om en om. Je begint met een laagje gehakt en daar eindig je ook mee. Als sausje doe je een ei met yoghurt en wat sap door elkaar. Dit giet je er overheen (wel zout en peper naar smaak toevoegen). Tenslotte doe je er nog wat kaas overheen en dan in de oven. De oven moet op 200 graden en je bakt de schotel in een half uur. Eet smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten